문화예술콘텐츠 세미나 (Seminar on Culture and Arts Contents)
문회예술콘텐츠 기획 및 제작, 매니지먼트, 비즈니스, 창업 등 다양한 문화예술콘텐츠 분야를 이해하고, 전문가 특강 및 주요 이슈에 대한 토론을 통해 문화예술의 지평을 넓히고 창작 네트워크를 확장하고자 한다.
We want to understand various fields of culture and art content such as planning and producing culture and art contents, management, business, and start-ups, and expand the horizon of culture and art and expand the creative network through special lectures by experts and discussions on major issues.
플랫폼 비즈니스의 이해(understanding of platform business)
정치, 사회, 문화예술 등 다양한 분야로 확대된 플랫폼의 개념부터 인터넷기반의 비즈니스 모델로서 플랫폼의 효과와 경제적 가치를 살펴보고, 다양한 플랫폼의 유형과 수익모델이 문화예술콘텐츠 분야에 어떻게 적용되는지 실제 사례와 가능성을 알아본다.
Since the concept of platform expanded to various fields such as political, social, social, culture, culture, social, culture, and cultural arts content models and profit models of various platforms.
문화예술 소비심리학(Consumer Psychology for Culture & Art)
현대 문화예술은 인간의 소통과 심리에 대한 폭넓고 심도 깊은 이해을 바탕으로 그 콘텐츠를 창조해 오고 있다. 심리학은 인간과 마음과 행동을 연구하는 학문 영역이다. 또한 소통은 인간과 인간 사이의 관계를 설정하고 규정한다. 따라서 문화예술이 인간을 향한 미학적 활동인 까닭에 인간 사이의 소통이 어떻게 이루어지며, 이러한 소통을 형성하는 인간의 마음과 행동에 대한 연구는 문화예술인이라면 반드시 갖추어야할 학문적 소양이 아닐 수 없다. 본 수업은 문화예술 작품의 창작과 기획에 적용될 수 있는 다양한 심리적 작용과 소통 현상을 중심으로 사례 위주의 이해를 도모하고자 한다.
Modern culture & art is creating its contents through in-depth understanding human communication and psychology. Psychology is an academic and applied discipline that involves the scientific study of mental functions and behaviors. Communication builds and defines human relations. So human communication and psychology are very important to professionals involved in various areas of culture & art, which is a highly sophisticated and aesthetic activities to express human mind. This class encourages its students to broaden and deepen their human communication and psychology with actual cases, which can be applied to culture & art.
월드뮤직의 이해와 감상(Research in world music)
시대적 흐름에 따른 월드뮤직의 변화를 이해하고 시대별 대표적 뮤지션들의 음악을 감상, 분석한다.
Understand the changes in world music according to the trend of the times and appreciate and analyze the music of representative musicians of each era.
뉴미디어와 문화예술콘텐츠(New Media and Culture and Arts Content)
인공지능(AI), 빅데이타, AR/VR, IoT, 블록체인 등 4차산업혁명으로 인한 다양한 기술과 탈경계, 초연결 등의 사회문화적 현상이 접목되면서 기존 장르가 파괴되거나 결합되는 등 새로운 형태의 창작 활동이 행해지고 있다. 본 수업에서는 예술과 과학의 융합, 전통가치와 미래가치의 융합 등 초연결사회에서의 뉴미디어, 뉴테크놀로지를 활용한 새로운 창작의 흐름을 조망해보고자 한다.
As artificial intelligence (AI), big data such as artificial intelligence (AI, AR/VR, IoT, IoT, and blockchain, blockchain, and blockchain, and blockchain are combined.In this class, we would like to see the flow of new creativity and science technology in elementary connection society, such as convergence and future.
문화예술 워크샵 I,II,III,IV (Culture and Arts Workshop I,II,III,IV)
문화예술컨텐츠 실전 협업을 통한 학생 실무 능력 배양한다.
Cultivate students' practical skills through practical collaboration in culture and arts content.
심화교육 I,II,III,IV (Private Lesson I,II,III,IV)
각 전공별로 1:1 수업을 진행하여 맞춤 실기교육을 통해 학생들이 자신의 전공분야에서 필요한 지식과 실력을 발전시킬 수 있도록 수업을 한다. 수업방식은 교수와 전공 학생의 취향과 수준에 따라서 다르게 이루어진다.
1:1 classes are conducted for each major so that students can develop the necessary knowledge and skills in their major through customized practical training. The teaching method is different depending on the taste and level of the professor and major student.
한류콘텐츠 연구(Korean Wave Content Research)
영화, 드라마, 게임, 케이팝, 뮤지컬, 만화, 웹툰 등 지난 20년간의 한류 콘텐츠에 대해 고찰해보고 포스트한류를 이끌어 갈 콘텐츠에 대해 논의한다.
Consider Korean Wave contents over the past 20 years, such as movies, dramas, games, K-pop, musicals, cartoons, and webtoons, and discuss contents that will lead post-Korean Wave.
아티스트 매니지먼트(Artist Management)
아티스트 매니지먼트는 아티스트들이 작업을 하고 무대공연, 전시 준비, 기획, 홍보, 마케팅, 작업보조 등 다양한 측면에서 전략적인 방법으로 아티스트의 상품가치를 높이고 돕고 관리까지 체계적으로 배우며 전문성을 가지고 지속 발전할 수 있도록 한다.
Artist management allows artists to work, increase the product value of artists in various strategic ways, including stage performances, exhibition preparation, planning, promotion, marketing, and work assistance, and systematically learn management and continue to develop with expertise.
예술철학 (Philosophy of Art)
예술철학은 철학의 한 분야로 예술이란 무엇이며, 아름다움이란 무엇인가, 왜 그 아름다움을 예술이라고 부르는가, 예술과 삶은 어떤 관계가 있는가 따위의 예술과 미에 대한 성찰을 하는 학문이다. 이 강좌는 예술의 본질과 심미적 경험에 대한 서구에서의 대표적인 네 가지 이론―예술을 모방으로, 감정의 표현으로, 의미 형식으로, 그리고 인간의 경험의 완성으로 보는―을 탐구하고 그 이론들에 대한 비판적 입장을 사유하는 것을 목적으로 한다. 그 과정에서 시, 소설, 산문, 그림 등의 예술형식에 대한 철학적 이해를 추구한다.
Commonsense understanding of art tells us that works of arts are somewhat special. It is said that art is beautiful, provocative and even controversial. It is, however, notoriously hard to identify just what art is and what makes works of art unique. In actuality, it is sometimes difficult to understand why particular artworks are considered special at all. Philosophy of Art is a branch of philosophy concerned with answers to just these sorts of questions. This course will investigate four basic viewpoints about the nature of art and aesthetic experience that have been dominant in the Western philosophical tradition. These include conceptions of art as imitation, emotional expression, significant form, and consummation of human meaning and experience. Texts will range historically from the Greeks to the contemporary thinkers. Examples of arts will be drawn from poetry, prose, fiction, and painting.
대중미디어와 트렌드 세미나(Seminar of Mass media & Trend)
미디어와 문화이론, 미디어와 대중문화, 수용자와의 관계에 대한 문화이론을 학습하는 것을 목적으로 한다. 대중문화의 과거와 현재를 조망하고, 미래를 전망한다. 그리고 대중문화이론을 대중문화현상에 적용하여 이를 구체적으로 분석하며 특히 현대사회의 트랜드 분석을 통하여 문화예술 콘텐츠 창작과 경영에 초점을 두고 연구 할 것이다.
This class will study what role mass media play in trend-setting of culture and art. The mass media are diversified media technologies that are intended to reach a large audience by mass communication. The technologies through which this communication takes place varies. Broadcast media such as radio, recorded music, film and television transmit their information electronically. Print media use a physical object such as a newspaper, book, pamphlet or comics to distribute their information. Especially, digital media comprises both Internet and mobile mass communication. Internet media provides many mass media services, such as email, websites, blogs, and internet based radio and television.
스토리텔링과 콘텐츠개발(Storytelling and Content Development)
스토리텔링은 알리고자 하는 바를 흥미로운 이야기로 설득력 있게 전달하는 행위로 콘텐츠의 가치를 높여주는 중요한 요소로 작용하고 있다. 따라서 본 수업에서는 사용자 및 콘텐츠의 분석을 바탕으로 각 콘텐츠 특성에 적합한 스토리텔링을 도출하고 콘텐츠에 접목시켜보는 실습을 통해 기획력을 배양하고자 한다.
Storytelling is an act of convincingly conveying what you want to know into an interesting story and is acting as an important factor in enhancing the value of the content. Therefore, in this class, we intend to cultivate planning power through practice by deriving storytelling suitable for each content characteristic and incorporating it into the content based on the analysis of users and contents.
한류와 문화산업론(Korean Wave & Culture Industry)
드라마, 영화, 대중음악, 뮤지컬, 게임 등 공연 영상물을 넘어 음식, 패션 등 생활문화에 이르기까지 폭 넓은 영역으로 형성되고 있는 한국문화가 외국으로 전파되는 과정에서 창출되는 모든 재화와 서비스를 생산하는 산업에 대해 보다 과학적이고 체계적으로 연구한다. 이를 문화사적, 심리학적, 경제 경영학적 접근방법으로 연구, 학문적 체계를 정립한다.
The Korean Wave (Hallyu) is a neologism referring to the increase in the popularity of South Korean culture since the late 1990s. At the turn of the 21st century, South Korea is emerging as a major exporter of popular culture, rivaling many Western nations. This class will look into the Korean Wave and how to cultivate such cultural phenomena from the industrial perspective. Cultural industry combines the creation, production, and distribution of goods and services that are cultural in nature and usually protected by intellectual property rights.
문화예술학 방법론 (Methodology of Culture and Arts)
문화예술 이론과 연계하여 학위 논문 작성이라는 실용성과의 접목을 고려하고 있다. 특히, 이론과 실제 사이의 간극을 극복하기 위한 논리 체계와 경험 세계의 조화를 추구하는 활동에 관심을 두고 문화예술학 대한 이해의 폭을 넓히게 될 것으로 기대한다.
controllably, empirically, and critically exploring hypothetical propositions about social phenomena provides the logic of explaining theories. Under this recognition, the 'methodology of culture and arts' is considered in connection with the practicality of dissertation writing in connection with the theory of culture and art. In particular, we hope to expand the understanding of cultural arts, focusing on the logical system to overcome the gap between theory and practice and the pursuit of harmony in the world of experience.
문화예술콘텐츠 비평 세미나(Critical Seminar of Culture & Art Contents)
문학, 연극, 뮤지컬, 미술, 음악 등 공연, 전시예술 콘텐츠에 대해 각 장르별로 작품분석과 작가분석을 다양한 비평 양식으로 토의한다. 기술, 해석, 평가를 포함한 예술비평의 기본원리를 바탕으로 예술의 비평에 수반되는 제반 문제들을 검토하는 동시에 구체적인 사례를 통해 문화예술비평의 실제를 점검하고자 한다. 여기에는 널리 인정받고 있는 문화예술콘텐츠의 평론 사례들의 분석과 진행 중에 있는 각종 문화예술에 대한 평론작업이 함께 포함될 것이다.
Culture & art contents refer to a variety of forms such as movies, games, animation, characters, records, broadcasts, mobile contents, web contents, and e-books. The seminar cultivates planners, scenario developers, and entrepreneurs most needed for this field through any case studies.
문화예술과 미디어전략(Culture and Arts and Media Strategies)
뉴미디어 기술의 등장으로 물리적 공간을 중심으로 운영되던 공연장, 박물관을 비롯한 문화예술 현장의 창작, 유통, 향유체계의 변화와 미디어 전략의 역사적 흐름을 살펴보고, 국내/외 문화예술 분야에서 뉴미디어와 새로운 기술을 활용한 다양한 홍보/마케팅 전략을 분석하고 이해한다.
With the advent of new media technology, it examines the changes in the creation, distribution, and enjoyment system of cultural and artistic sites, including performance halls, museums, and the historical flow of media strategies, and analyzes and understands various promotional/marketing strategies using new media and new technologies in domestic and foreign cultural and artistic fields.
문화예술비교연구(comparative study of culture and arts)
동서양 예술의 문화적, 역사적, 미학적 차이점을 비교하고, 예술의 특징과 발전과정을 이해하며, 현대 문화예술의 흐름과 현상에 적용하고 연구해 본다.
Compare the cultural, historical, and aesthetic differences between Eastern and Western art, understand the characteristics and development process of art, and apply and study the flow and phenomena of modern culture and art.
지적재산권과 윤리(Intellectual Property and Ethics)
특허권, 실용신안권, 디자인권, 상표권, 저작권, 저작인접권 등 지적창조물에 대한 법제적 보호범위를 이해하고 지적재산권 침해사례에 대한 다양한 검토를 통해 저작물에 대한 윤리 전반에 대해 연구한다.
Understand the scope of legal protection for intellectual creations such as patent rights, utility model rights, design rights, trademark rights, copyrights, and neighboring copyrights, and study the overall ethics of works through various reviews of intellectual property infringement cases
창업과 경영(Start-up and management)
창업 아이템 선정, 사업타당성의 검토, 비즈니스 모델의 설정, 벤치마킹 사례연구, 사업계획서의 작성 등 전반적인 창업 과정과 마케팅 커뮤니케이션, 효율적 경영관리와 고객관리 등 경영 전반에 대해 연구한다.
It studies the overall start-up process, marketing communication, efficient management, and customer management, including selection of start-up items, review of business feasibility, establishment of business models, benchmarking case studies, and preparation of business plans.
현대심리학과 문화예술(Modern psychology and Culturre Art)
각 시대에 활동했던 예술가들의 작품과 가치관을 살펴보며 이들이 사회에 미친 영향을 이야기하고, 이와 아울러 다양한 분야에 녹아 있는 생활 속 문화와 그 역할을 현대 심리학적 관점에서 분석해 보고자 한다.
Looking into the works and values of artists in each era, we will discuss the impact of the societys influence on society. and we will analyze its role in diverse fields of life and culture from modern psychological perspective.